Clickwave-payoff-logo-Wit-1 (1)

Hoe voorspel je de resultaten van een SEO campagne?

Het organische algoritme van Google is complex en onvoorspelbaar, waardoor het moeilijk is om SEO-verkeer nauwkeurig te voorspellen. Het is echter niet onmogelijk. Met behulp van jouw websitegegevens kunnen we schattingen maken die verrassend nauwkeurig zijn.

Ons team heeft een tool gemaakt die nauwkeurig de resultaten van een SEO-campagne voorspelt met behulp van 4 groeimodellen.

Het combineert de kracht van Google Spreadsheets + Google Data Studio om je te helpen het SEO-potentieel van jouw website van een campagne te begrijpen.


Deze tool is een cruciaal onderdeel geworden van het verkoopproces van ons bureau en helpt ons de impact van onze diensten aan te tonen voordat onze nieuwe klanten een contract ondertekenen.

Hoe gebruiken we de verkeersschattingen?


We gebruiken de bezoekers voorspelling tool voor 2 zaken:

1. Om klanten de waarde en impact van zoekmachineoptimalisatie te laten zien.

Elk SEO-bureau pusht een ‘strategiesessie’ of ‘gratis voorstel’ als hun belangrijkste call-to-action. Dat aanbod is alleen goed voor verkeer dat al heeft besloten dat ze het bureau willen inhuren. De verkeersprojectietool biedt 10x meer waarde door hen de impact van onze diensten te laten zien.

2. Om meer nieuwe klanten te winnen door onze prijs te “verankeren” tegen een verwacht resultaat (ook bekend als ROI)

De tool geeft je een snelle, nauwkeurige en professionele weergave om een ​​prospect te laten zien hoeveel meer verkeer en verkopen ze kunnen verwachten als gevolg van een samenwerking met ons.

Hoe we organische verkeersgroei berekenen

We hebben een Google Spreadsheets-bestand die gekoppeld is aan Google Datastudio. Het Spreadsheetbestand is de basis voor alle berekeningen.


Het Google Spreadsheets-bestand haalt SEO-gegevens uit 2 bronnen:

  • Google Analytics – met behulp van SuperMetrics importeert de tool de laatste 12 maanden aan organische verkeersgegevens. We kunnen deze gegevens gebruiken om de prestaties uit het verleden te begrijpen en prognoses voor de toekomst op te stellen.
  • Ahrefs – We gebruiken dit om een analyse te maken van jouw top-3 SEO-concurrenten. Zo krijgen we een overzicht waar de concurrent wel op gevonden wordt, maar jouw website nog niet.

Nadat de tool een reeks formules heeft uitgevoerd, wordt deze gesynchroniseerd met een Google Data Studio-sjabloon om de gegevens te visualiseren.


Om het organische verkeer te voorspellen, hebben we enkele prognosemodellen uit de financiële wereld geleend:

  • Top down voorspelling – neemt een brede trend (zoals omzetgroei) en bouwt een toekomstvoorspelling op basis van die trend.
  • Bottom-up voorspelling – bekijkt de trend van elk afzonderlijk onderdeel en somt deze vervolgens op om te voorspellen hoe de hele entiteit zal bewegen.

De verschillende scenario’s uitgelegd

We hebben 4 modellen gebouwd op basis van verschillende scenario’s.

1. Business As Usual (BAU) … oftewel “niets doen”

Dit groeipercentage vertegenwoordigt het huidige organische groeitempo van de website [jaarlijks], zonder wijzigingen in de SEO-strategie. Het wordt berekend door uw eerdere organische verkeersprestaties (Google Analytics) te trekken en voor de komende 12 maanden te projecteren.

Dit groeipercentage kan worden gebruikt om te begrijpen hoe de website het komende jaar zal presteren door niets te doen (met betrekking tot SEO) en of je al dan niet in SEO moet investeren.

2. Bestaande zoekwoorden verbeteren… oftewel “traditionele SEO” om huidige posities te verhogen.

Dit cijfer is gebaseerd op de veronderstelling dat het doen van “traditionele SEO” uw bestaande zoekwoordrangschikking het komende jaar met 50% zal verbeteren. Traditionele SEO betekent tactieken zoals verbeteringen op de pagina, linkbuilding + technische oplossingen (GEEN contentcreatie).

Dit groeipercentage kan worden gebruikt om te begrijpen hoe een SEO-campagne het organische verkeer het komende jaar kan beïnvloeden.

3. Nieuwe zoekwoorden toevoegen…oftewel potentiële zoekwoorden targeten (concurrentie analyse)

Target zoekwoorden waar concurrenten momenteel wel op gevonden worden en jouw website niet. Deze zoekwoorden kunnen worden vastgelegd door extra content voor jouw website te maken. De tool haalt Ahrefs-zoekwoordgegevens op voor maximaal 3 sites van concurrenten en voorspelt dat de verkeerstoename in de komende 12 maanden niet overeenkomt met hun huidige positie.

Dit groeipercentage kan worden gebruikt om het groeipotentieel van jouw website te begrijpen.

4. Bestaande + Nieuwe zoekwoorden …oftewel jouw organische verkeerspotentieel

Dit cijfer geeft het volledige beeld weer als je aan een agressieve SEO-campagne begint. Dat betekent dat je aan “traditionele SEO” doet om bestaande zoekwoordposities te verbeteren EN achter nieuwe zoekwoorden aan te gaan (ook wel nieuwe pagina’s /inhoud op jouw site te maken). Dit is het organische bezoekerspotentieel van jouw website.

Deze groeisnelheid kan worden gebruikt om het VOLLEDIGE potentieel voor de groei van jouw website te begrijpen.

Dashboard voor het verkeersoverzicht

Een eenvoudig overzicht van alle groeiprognoses, gepresenteerd in 1 dia. De pagina haalt automatisch elke groeisnelheid van de afzonderlijke pagina op.

Vervolgstappen

Ben jij getriggerd door bovenstaande tool en wij jij de VOLLEDIGE SEO-potentie weten van jouw website? Boek dan eenvoudig een SEO-Analyse call met mij om te kijken waar jouw potentie ligt!

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis niets op het gebied van zoekmachine marketing.