21 september 2021

Hoe werken zoekmachines en waarom moet je dit weten?

Ontdek hoe een zoekmachine werkt.

Zoekmachines werken door middel van het web te crawlen met behulp van bots die spiders worden genoemd. Deze crawlers volgen link naar link om nieuwe inhoud op het web te vinden die aan de zoekindex kan worden toegevoegd. Wanneer je een zoekmachine gebruik, worden relevante resultaten uit deze index gehaald en gerangschikt met behulp van een algoritme.

Klinkt dat ingewikkeld? Dat is het ook. Maar als je jouw website hoger in de zoekmachines wilt krijgen om meer bezoekers naar je site te krijgen, dien je de basics te weten hoe zoekmachines jouw content vinden, indexeren en ranken binnen de zoekresultaten.

In dit artikel leggen we uit hoe dit in zijn werk gaat.

Zoekmachine basics

Voordat we daadwerkelijk naar de technische kant gaan kijken, is het voor nu belangrijk dat je begrijpt wat zoekmachines zijn, waarom ze bestaan en waarom dit belangrijk is om te weten.

Wat zijn zoekmachines?

Zoekmachines zijn tools die content op het web vinden en ranken op basis van een zoekopdracht. Elke zoekmachine bestaat uit twee onderdelen.

  1. Zoekindex. Een digitale bibliotheek met informatie over webpagina’s
  2. Zoekalgoritme. Een computerprogramma dat resultaten uit de zoekindex sorteert op basis van de zoekopdracht.

Voorbeelden van populaire zoekopdrachten zijn Google en Bing.

Zo werkt een online zoekmachine

Wat is het doel van zoekmachines?

Iedere zoekmachine probeert de beste, meest relevante resultaten te tonen voor de gebruikers. Hoe relevantere resultaten ze tonen aan hun gebruikers, hoe vaker ze de zoekmachine zullen gaan gebruiken. Daarom updaten bedrijven als Google en Bing dagelijks hun algoritme om de meest relevante resultaten te tonen.

Hoe verdienen zoekmachines hun geld?

Zoekmachines tonen twee type zoekresultaten:

  • Organische resultaten vanuit de zoekindex. Je kunt niet betalen om hier tussen te staan.
  • Betaalde resultaten van adverteerders. Hier staan alleen resultaten waar men voor betaalt.

Elke keer wanneer iemand op een betaald zoekresultaat klikt, betaalt de adverteerder aan de zoekmachine. Dit wordt ook wel pay-per-click (PPC) genoemd. De grootste PPC platformen zijn Google Ads (voor adverteren op Google) en Bing Ads (voor adverteren op Bing). Hoe meer dagelijkse gebruikers een zoekmachine heeft, hoe meer advertentie-inkomsten ze ontvangen.

Organische zoekresultaten staan vaak onder de advertenties.

Waarom is het belangrijk om te weten hoe zoekmachines werken?

Wanneer je begrijpt hoe zoekmachines jouw website vinden, indexeren en pagina’s ranken kan dit je helpen om jouw website in de organische zoekresultaten hoger te laten komen. Dit zorgt uiteindelijk voor meer clicks naar jouw website.

Wat is de meest populaire zoekmachine van Nederland?

Google. Het heeft een marktaandeel van 95% in Nederland. Wereldwijd heeft Google een marktaandeel van gemiddeld 92%. Dat is de belangrijkste reden dat de meeste SEO professionals vooral de focus hebben op de zoekmachines van Google.

Hoe scoort jouw website in Google?

Wil je weten hoe jouw website scoort binnen de organische zoekresultaten? Laat ons dan vrijblijvend een Google scan doen. Tijdens deze analyse checken we de belangrijkste punten waarop jouw website wordt geïndexeerd in de zoekmachines. Je ontvangt van ons een overzicht waarmee je direct zelf aan de slag kunt gaan.